The Art of Mindfulness



Mindfulness je prirodna sposobnost čovjeka, svjesnost koja nastaje usmjeravanjem pažnje na poseban način: namjerno, u sadašnjem trenutku i bez prosuđivanja. To je stanje svijesti prihvaćanja i prepuštanja. 

Većinu budnog vremena (čak oko 47%) um provede razmišljaljući o nečemu čime se upravo ne bavi, odnosno većinu radnji činimo na autopilotu kada smo samo nejasno svjesni o tome što se događa u sadašnjem tenutku, oko nas i u nama, pa nam je i mogućnost svjesnog izbora ponašanja smanjena, a naše reakcije su automatske. 

Biti u stanju pune svjesnosti i imati um koji je opušten i otvoren je svjestan odabir svakoga od nas iz trenutka u trenutak. Da bi se uopće mogli sjetiti sadašnjeg trenutka, potrebno je redovito „trenirati” kroz formalnu i neformalnu praksu. Treniranje obuhvaća istovremeni rad na dva područja: uvježbavanje stanja pune svjesnosti i učenje o funkcioniranju uma. 

Vježbanje pune svjesnosti 

Svjesnost je vježbanje usmjerenosti na ono što se događa oko i unutar vas u sadašnjem trenutku. To je sposobnost koju posjeduju sva ljudska bića. Kad god postanete svjesni onoga što izravno proživljavate svojim osjetilima ili stanjem uma kroz svoje misli i emocije, nalazite se u stanju pune svjesnosti. Istraživanja pokazuju da treniranjem svjesnosti preoblikujemo i fizičku strukturu uma i omogućavamo da mozak uči čak i kad se nalazi u izazovnim situacijama koje bi inače djelovale preplavljujuće za naš sustav. Svjesnost omogućava i mijenjanje postojeće strukture uma (navika, vjerovanja, vrijednosti) i činjenje drugačijih izbora.

Učenje o funkcioniranju uma

Znamo da se mozak sastoji od sive i bijele tvari i služi za kontrolu i kooordiniranje mentalnih i fizičkih radnji. Um definiramo kao utjelovljeni proces koji regulira protok energije i informacija. Mozak ima samoregulacijske krugove koji izravo pridonose radu uma, odnosno regulaciji protoka dvaju elemenata: energije i informacija. Neuroplastičnost je sposobnost mozga da promijeni i ojača neuronske mreže kao dogovor na ponovljene okolinske stimulatore.”Iskoristi ili izgubi” odnosi se na to da koristimo mozak ili mu dopustimo da postane lijen i koristi jednostavnije živčane putove. Mozak je poput mišića i potrebno ga je trenirati kako bi ga mogli koristiti s određenom svrhom. Što češće ponavljamo radnje, veze unutar mreže mozga postaju jače. Te veze kontroliraju reakcije, emocije, ponašanja i naše opće dobro.

Tijekom radionica The Art of Mindfulness učimo kako činiti promjene, trenirati mozak, kako bi živjeli konstruktivnije priče.

Zadnjih desetljeća provedena su brojna istraživanja koja potvrđuju korisnost treniranja pune svjesnosti za psihičko i tjelesno zdravlje, te opći osjećaj zadovoljstva, radosti i kvalitete življenja. Neuroznanstvena istraživanja utvrdila su da već osmotjedno vježbanje u trajanju od 15- 20 minuta dnevno mijenja mozak, te su nađene sljedeće promjene:

– povećanje sive tvari u područjima mozga povezanih s donošenjem odluka, pažnjom, empatijom,  regulacijom emocija, samo-referentnošću (samopromatranjem) i promjenom perspektive 

– smanjenje gustoće sive tvari u amigdali koja igra važnu ulogu u anksioznosti i stresu

– poboljšavanje cirkulacije, sniženje povišenog krvnog tlaka te smanjivanje rizika od oboljenja od kardiovaskularnih bolesti

– jačanje i aktiviranje dijelova mozga povezanih s ugodnim emocijama poput sreće i suosjećanja

– poboljšanje pamćenja i učenja

– jača osjećaj predanosti radu i spremnosti na suočavanje sa životnim nedaćama

Ciklus treninga The Art of Mindfulness postupan je rad na uvježbavanju stanja pune svjesnosti, prepoznavanju i promjeni petlji navika i vjerovanja, rad s namjerom, nelineranim načinima razmišljanja, osjećajima i tjelesnim senzacijama.

Vježbe se održavaju grupno uz podršku voditeljice tijekom i između radionica

subotom u 19:30 u Klubu Mladih u Rijeci, 

nedjeljom u 18:30 u Inspiri i u 20:30 online putem Skypea,

ponedjeljkom u 19:30h,

i za djecu prema dogovoru. 

Prvi dolazak na vježbe je besplatan uz obveznu najavu putem e-maila ili telefona.